Zet je team in kracht met de zeven pijlers
Welke elementen zorgen ervoor dat teams succesvol functioneren?
Cor van Geffen beschrijft zeven elementen (pijlers) die belangrijk zijn in teamontwikkeling. Deze pijlers, samengevat in de onderstaande afbeelding, draaien om het kernwoord ‘ruimte’. Ruimte om:
Elke pijler verdient aandacht om je team in kracht te zetten. Krijgt één of meerdere pijlers te weinig aandacht, dan kunnen er problemen ontstaan die het functioneren van medewerkers beïnvloeden. In onderstaande praatplaat staan alle pijlers kort samengevat. Krijgen alle pijlers binnen je team voldoende aandacht?
Is het antwoord ja? Top, mooi teamwork! 🎉
Is het antwoord nee? Welke pijlers verdienen dan extra aandacht om je team succesvol te laten functioneren?
Iedere pijler brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee wanneer deze onvoldoende aandacht krijgt.
Zo kan een team uiteen vallen als los zand, kunnen er veel irritaties ontstaan en neemt het werkplezier af als bijvoorbeeld de eerste pijler, being, onvoldoende aandacht krijgt.
Synergie en onderlinge verbinding zijn belangrijk om de focus binnen het team goed af te stemmen. Ontbreekt deze synergie, dan worden activiteiten niet effectief op elkaar afgestemd. Dit vergroot het risico op dubbele taken of juist hiaten in de uitvoering van werkzaamheden. Dit laatste herinner ik mij nog goed toen ik als verpleegkundige werkzaam was binnen de ouderenzorg. Het gebeurde té vaak dat bepaalde taken niet werden uitgevoerd. Onderling was er nauwelijks afstemming waardoor bijvoorbeeld bepaalde metingen niet werden uitgevoerd zoals de bloedsuiker, bloeddruk etc. Of bepaalde medicatie dat eenmalig of nieuwe werd voorgeschreven niet werd toegediend.
Het team bestond uit verschillende eilanden, los zand en er werd veel geroddeld. Dit ging ten koste van ieders werkplezier en de kwaliteit van zorg.
Teamontwikkeling helpt om het team weer in zijn of haar kracht te zetten.
PS: Hoe groter de zelfsturing van een team is, hoe meer behoefte er ontstaat aan het vormgeven van de zeven pijlers.